Výzkumný tým z Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Aging při Tufts University v Bostonu analyzoval údaje 457 účastníků New England Centenarian Study (NECS) týkající se stravování v rodinách. Zaměřil se na děti lidí, kteří se dožili 100 let.
Rodiny stoletých lidí měly ve srovnání s jinými staršími dospělými zdravější jídelníček. Výzkum zaznamenal vyšší konzumaci ovoce, zeleniny, rostlinných bílkovin a omega-3 mastných kyselin s dlouhým řetězcem, stejně jako nižší příjem přidaného sodíku a přidaných cukrů.
Současně se v těchto rodinách objevoval přetrvávající nízký příjem celozrnných obilovin, luštěnin, ořechů a sóji. Autoři studie uvedli, že tyto nedostatky mohou představovat nevyužité možnosti pro podporu svalového, kardiometabolického a kognitivního zdraví.
Vzdělání jako důležitý faktor
I v rodinách s vyšším výskytem dlouhověkosti stravovací nedostatky odpovídaly celostátním trendům a souvisely také s věkem a pohlavím. Starší účastníci konzumovali více červeného a zpracovaného masa, přidaných cukrů a sodíku, zatímco ženy uváděly vyšší příjem zeleniny.
Nejstálejším faktorem kvality jídelníčku bylo vzdělání, které převážilo nad rodinným statusem dlouhověkosti. Studie vyšla v květnu v časopise The Journal of Nutrition, Health and Ageing.